středa 14. června 2017

Šití: fantasy šaty

S velkou pomocí maminky jsem si ušila své první šaty, kostým na festival inspirovaný dílem J. R. R. Tolkiena. Šaty se tak pohybují na pomezí historizujících gotických šatů a fantasy róby. V průběhu tvorby jsem pořizovala podrobnou fotodokumentaci, takže se můžete podívat, jak šití šatů probíhalo.


Na kostým jsem měla plno požadavků. Šaty měly být zejména praktické, vhodné i na manuálně náročnější práci, proto jsem je nechtěla až na zem, ač by to bylo dobovější. Ze stejného důvodu mají šaty v zadní části zip pro snadnější oblékání, ačkoliv historicky by byla správně funkční šněrovačka. Kostým měl být vhodný jak pro horké léto, tak i na chladné večery, což jsem vyřešila formou připínacích rukávů. Posledním požadavkem navíc byl kapsář, který lze společně s páskem dle potřeby připnout nebo sundat.

letní varianta bez kapsáře, varianta s dlouhými rukávy a jeden zimní skřítek
fotila samospoušť

Z 2 metrů látky jsem tak získala vysoce variabilní kostým. Šila jsem z bavlněného kepru, který se využívá třeba i na montérky, takže by toho šaty měly hodně vydržet. Navíc byla látka z výprodeje, tak mě kostým vyšel na cca 200 Kč.

Prvně bylo nutné vytvořit střih. My jsme využily kombinaci více střihů ze starších čísel časopisu Burda, které jsme přenesly na propisovací papír a následně podle střihů obstřihly a označily kusy látky na jednotlivé části kostýmu.


Pokračovalo se lemováním a špendlením (tolik složité kombinatoriky, co přišpendlit k čemu!). Až následně jsme přešly k sešívání jednotlivých kusů. Začaly jsme živůtkem, ke kterému jsme přišily sukni a na závěr pokračovaly rukávky. Na ozdobení živůtku jsem v galanterii sehnala pěknou zlatou borduru. Živůtek z větší části sešívala mamka, já dělala hlavně "podpůrné" práce. Švy mám pořád křivé až hrůza.


Dlouhé rukávy se šily samostatně a k šatům se připevňují přes patentky; mašličky po stranách plní čistě maskovací funkci. Rukávy i při pohybu docela držely, takže si troufám říct, že se naše řešení osvědčilo.

Jako poslední přišla na řadu kapsička. Ta na šatech drží na zlatém pásku (nalezen v útrobách skříně) a zároveň je pojištěná přes dvě mašle, které jsou všité přímo do šatů, ale dají se v případě potřeby snadno odstranit. Měla jsem obavy, aby kapsa v případě větší zátěže nestahovala celý pásek dolů, ale držela dobře.

detaily: živůtek, napojení rukávů přes patentky a kapsář

Celkově jsme na kostýmu s mamkou strávily cca 20 hodin. Šaty mi udělaly velkou radost: jednak jsem jakožto podpora organizačního týmu festivalu konečně měla svůj vlastní adekvátní kostým a druhak  jsem si vyzkoušela práci na šicím stroji, ke které jsem se odhodlávala několik let. Počítám, že šaty příští rok využiji znovu, navíc námi pořádaná Bitva pěti armád není jedinou akcí tohoto druhu, takže šaty uplatnění ještě rozhodně najdou. Jedinou slabinou jsou aktuálně boty. V teplém počasí se naštěstí daly využít kristusky, ale kdyby bylo chladno, byla bych nahraná. Je to dilema: kvalitní boty v daných podmínkách rychle zničím, takže se mi do nich nechce investovat, a v nekvalitních z tržnice zase nevydržím celý víkend. Takže to budu muset nějak vymyslet.

 fotky z Bitvy pěti armád 2017
děkuji Quilip Gray a Adasek.cz

Momentálně se chystám na ušití letního kompletu, kraťasů a bolerka. Mamka už mi koupila krásnou látku s růžemi a já se nemůžu dočkat, až mi skončí zkouškové a budu mít čas na tvoření. Na příští rok už mám objednávku na další kostým, tentokrát pánský pro mého milého. Jsem sama zvědavá, co pro něj vymyslíme.

A co vy? Šijete? 

8 komentářů:

  1. Wooow! Za mě máš velký potlesk, vypadají skvěle. A navíc ta tmavě zelená Ti hodně sluší.
    Já šít neumím, ale tohle léto se na to chystám. Asi začnu nějakými povlaky na polštářky. Ale hrozně ráda bych si někdy ušila třeba sukni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Julčo! Já se taky k šití odhodlávala celé roky. Stroj mám u mamky doma, tak je to logisticky náročné, abychom měly obě na šití čas a já mohla dojet.

      Vymazat
  2. Bez planého lichocení - jsou naprosto skvělé! Už jen ta barva je parádní, moc ti sluší a i na fotkách pěkně vyniká, aniž by bila do očí. Skvělá volba!
    Kromě vlastní práce (pro mě je úspěch už přišít knoflík :-D) musím ocenit i tu promyšlenost... varianta s krátkými a dlouhými rukávy je skvělá vychytávka! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Tlapičko! Ještě jsem zvažovala vínovou, obě barvy mám hodně ráda.

      Vymazat
  3. Vypadají úžasně a moc ti sluší. :)
    Hodně tě obdivuji, že ses do toho pustila, já bych na to neměla trpělivost a měla bych všechno úplně křivé. :D
    Pak se pochlub i s tím letním kompletem. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za milý komentář. Komplet zatím čeká, až odzkouškuji (snad už tento týden :)).

      Vymazat
  4. Aaaa tak ty jsou boží teda. Máš můj velký obdiv. Přítel dělá historický šerm taky bych si nejradši udělala něco pěkného, abych mohla sem tam jet s ním (úplně obyčejné šaty ve stylu dva sešité kusy k sobě jsou nejlevnější tak za 1200), ale bohužel jsem se šicím strojem nikdy nic nedělala. Máma sice celkem umí, dřív si šila šaty a oblečení ale teď už by mě s tím asi poslala do háje :D Nicméně opravdu smekám. Jsou moc pěkné a vypadáš v nich skvěle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Sigrun! U nás měly holky třeba i jen nabarvené odstřižené prostěradlo, ke kterému v ruce přišily ramínka. Nic extra to sice nebylo, ale šaty na fotkách nerušily a působily dobově. Já do šití šla pravda dost po hlavě. :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!